Om e-smart

E-smart är en utbildning för pedagoger verksamma i Nacka kommun. Syftet med utbildningen är att få in IT som ett naturligt verktyg i undervisningen.
E som i e-learning, e som i effektivitet, e som i energi.
E som i elev!

Här bloggar deltagarna om sina erövringar i klassrummet.


måndag 16 mars 2009

E smartmässan

Hej alla hur går det med planeringen av Esmart mässan. Hur kommer ni att presentera era arbeten. För min del blir det nog mycket power point. hoppas att det går bra för er alla.

Peter N

torsdag 12 mars 2009

Pennan

Måste tyvärr skriva att jag inte har kommit igång med att använda pennan regelbundet. Har använt den i one note vid olika möten. Har försökt att ändra i datorn så att man kan skriva med locket nedfällt när projektorn är på. Jag har inte lyckats med det trots instruktionen vi fick på mailen. Tror att det skulle vara lättare att komma igång med "pennanvändandet" då. Dessutom är det väldigt jobbigt att skärmen är så känslig, pennan far lätt iväg.När jag läst andras bloggar har jag definitivt blivit mer intresserad av att komma igång. Pennan är säkert ett mycket bra redskap när allt tekniskt fungerar.
Pennan
För mig har det varit svårt att komma igång med pennan. Blir saker och ting inte gjorda med en gång så blir ibland startsträckan alltför lång för mig.
Strax före jul hade jag en idé om att barnen skulle använda pennan för att kryssa av olika arbeten som var klara, bilden skulle då kunna ses via projektorn. Då uppstod naturligtvis problemet med att bilden slocknade på vita duken när jag fällde ner locket. Därmed gick den idén i stöpet.
Även dagen efter var tanken att jag skulle ha använt pennan för att under genomgången anteckna saker på ett power point program med bilder som jag förberett. Av det blev intet.
Därmed var pennan ett minne blott.
Ett par gånger den senaste veckan har jag med hjälp hemma försökt att följa de två instruktionerna för hur man kan få pennfunktionen att fungera på projektorn, efter att man fällt ner locket. Trots det fungerar det fortfarande inte. Kan det bli bättre?
Min förhoppning är nu att komma igång med pennan igen efter nästa workshop med one note.
/Liv Merete

Pennan

Jag har inte använt pennan så mycket som jag velat. Största anledningen har varit att jag inte har kunnat fälla ner locket när projektorn varit igång. Jag hoppas på att kunna ordna det nu med hjälp av Kerstins instruktioner och då kommer pennan att vara mycket användbar t.ex på engelskalektioner och vid redovisningar både för eleverna och för mig. Mina elever är mycket duktigare än jag på att använda pennan vid uppfällt lock så de använder den ganska ofta. De använder också pennan när de vill göra illustrationer för hand till någon artikel till vår klasstidning. Själv har jag använt den ibland för anteckningar när jag varit på möten.
Synd att pennan bara fungerar på engelska när man vill ha maskinskriven text istället för handskriven./Anneli

måndag 9 mars 2009

Pennan

Penna på min dator!
Helt underbart att kunna jobba sig fram med hjälp av pennan, gjorde en power point och skrev med penna, klart och tydligt!! Jag väntar nu bara på min kanon så kommer nog det bli ännu bättre i OneNote.

Jag har använt penna:

  • Att skriva i mina power points
  • Att skriv signatur när jag skriver e-post (snyggt)
  • När jag skickade handskriva mail...hur går det där till fick jag till svar!?
  • Att göra ritningar i OneNote

söndag 8 mars 2009

pennan

Jag använder ofta pennan då jag sitter och arbetar med datorn på andra platser än vid skrivbordet.
Det fungerar väldigt bra när man har lärt sig .
Jag har också använt den när jag läst elevarbeten.
Med smartboard i klassrummet har det inte blivit av att använda pc-pennan i undervisningen.
Agneta
Använda pennan!

Jag tillhör de som inte har kommit igång att använda pennan. Därför har det varit intressant att läsa alla andras inlägg och se vilka möjligheter som finns. Man verkar kunna göra allt (nästan) med pennan. Får fundera lite hur jag ska börja...

Det jag har märkt hos barnen är att de är oerhört imponerade av både pennan och den vridbara skärmen. Jag ska nog passa på att utnyttja det när motivationen tryter vid något "tråkigt" moment. Annars skulle jag kunna tänka mig att träna algoritmer med mina 4:or eller kanske som ett moment i bokstavsinlärning om jag får en åk 1:a nån gång.

Sabina Zetterberg

Mer om pennan

Glömde skriva att eleverna var klart imponerade av pennan.

The pen!

Från första början har jag varit såld på pennan. Som vanligt när det gäller mig lägger sig den första entusiasmen en smula efter ett tag. Jag använder pennan till att rita (blir inte så snyggt, inte pennans fel) och skriva t ex namnteckning vilket är suverent. Pennan funkar bättre för mig än musplattan (heter det så) men jag störs av att det är ganska långsamt att använda pennan (är en driven sekreterare i botten) och att skärmen rör sig när man trycker med pennan så exaktheten blir lidande. Ett nytt sätt att använda pennan som jag kom på just nu är att när jag vaknar på natten och kommer på idéer så skriver jag in dem direkt i datorn med pennans hjälp istället för på papper. Då slipper jag göra jobbet två gånger. Kanon. Ska börja sova med tabletten...

fredag 6 mars 2009

Penna + pc

Att ha en penna till min dator är ju super! När jag fick min dator från skolan i början av höstterminen blev jag överlycklig! Vilken lyx!

Jag har använt pennan väldigt mycket.
Jag har ritat roliga veckoplaneringar till barnen.
Roligt att använda när man skickar majl, lite personligt att skriva sitt eget namn med pennan.
Använder även den då vi har genomgångar i matematik, svenska. Skriver matteupgifter, "regler" mm.
När vi nu har vår rymdtema har vi tillsammans med barnen gjort gemensamma tankekartor.
Barnen tycker det är oerhört roligt när jag skriver fel och tar fram suddet!

När man gör tankekartor är det smart att använda pennan till, man kan alltid komma tillbaka och se vad vi gjort och se efter ett avslutad tema vad mer vi har lärt oss, använd olika färger så man enklast ser.
Vi kan även hänga gubbe ibland, roligt när man kan måla och färglägga.
Det gäller att använda sin fantasi, pennan funkar till allt!

torsdag 5 mars 2009

Tablet pc pennan

Jag har inte använt pennan så mycket ännu.
Jag kommer att ha stor användning för den i klassrummet.
Jag kommer använda den för att hjälpa elever som är borta.
Genom att spara anteckningarna.
Peter N
Användning av pennan.
Helt ärligt så har jag inte använt pennan speciellt mycket. Använde den faktiskt i morse på hemkunskapen då vi gjorde olika tallriksmodeller. Tog datorn i stället för tavlan till hjälp. Jag har samma lektion vid två olika tillfällen och då var det lätt att spara anteckningarna till nästa tillfälle. /Anna
Hur jag använder pennan till min tablet-pc.

Dels så har jag börjat använda pennan som skrivverktyg när jag sitter på möten istället för att skriva på tangentbordet, fördelen är att jag kan rita och göra fiigurer samtidigt, nackdelen är att de inte går att formatera till vanlig skrivmaskins text ialla fall fattar jag inte hur man gör.

Det som händer mycket är dock att barnen på fritids tycker att de är roligt att använda pennan och rita i onenote vilket de har använt rätt flitigt.




Här har vi en elev, Liya, som ritat direkt på datorskärmen med pennan detta är en del av bilden

onsdag 4 mars 2009

Pennan

Än så länge har jag inte använt pennan så mycket som jag skulle vilja. Det beror till största delen på att jag inte känner mig helt säker på det. Att skriva med pennan tycker jag är jobbigt, det ser ut som ett litet barn är igång och kladdar. Ibland använder jag pennan för att bläddra bland mappar och flikar. Även när jag surfar är ibland pennan bättre och enklare att använda än att skrolla med musen. I klassen har jag vid en gemensam sökning på nätet markerat och ringat in ord för att lätt synliggöra för eleverna det viktiga i texten.

Jag skulle som sagt gärna använda pennan mer. Det vore mycket intressant och se resultatet av att kommentera och rätta elevers texter med pennan - är det ett bättre alternativ? Men i min nyfunna roll som e-smart lärare är det väl bara att testa, använda, utvärdera och förändra efter behov. /Lina

Blogguppgiften - "Pennan"

Pennan ja…..för min del försvann den ju snopet nog vid samma tillfälle som vi fick våra snygga datorer tilldelade. Hmm..det tog ett tag innan jag fick en ny…. Har provat den lite till och från, den känns spännande men jag känner också att jag vill få mer tid att lära mig funktionerna …har i alla fall en vision klart för mig hur jag ska använda pennfunktionen. För min del tycker jag att Pelle Brändén, Rosendals gymnasium i Uppsala som jag vid två tillfällen har fått möjlighet att lyssna till hans erfarenheter hur han använder sin Tablet-PC i undervisningen. Mycket inspirerande och tankvärt arbetssätt, som jag tycker är innovativt och estetiskt tilltalande… är såld på att prova det för jag tror att det skulle passa väldigt bra i slöjden som t ex vid vyritning och hur man sätter ut måttangivelser och mycket annat.
Visst ska det vara Tablet-PC och varför inte göra en specifik fördjupningskurs så att ”pennan” får ett fortsatt liv trots all tangent tryckande och en fin motorisk träning av handen!!
Det känns verkligen som om jag också borde kommit igång bättre med pc-pennan mer konkret.
Användningsområdet är ju givet när man t ex ska rätta och kommentera skrivuppgifter. Ofta ber jag elever maila in uppsatster men sitter ändå och skriver ut och lämnar tillbaks pappersvägen. Ska helt klart försöka få in det under resten av terminen. Måste börja någonstans här för annars blir det inte av tyvärr. Det har strulat några gånger och då har man/jag inte haft ork och tid att göra om eller lära sig göra rätt.

tisdag 3 mars 2009

Skäms...

Jag skäms verkligen över att erkänna det, men jag är otroligt dålig på att använda mig av pennan i min undervisning.

Hittills har jag förberett PPT:s till mina lektioner och öppnat tomma Word-dokument som jag skrivit korta anteckningar i. Istället för att skriva på tavlan.

Orsaken är enkel, jag är inte tillräckligt säker på hur jag ska använda mig av den. Tycker mest att de ser slarvigt och kladdigt ut när jag skriver...måste ta mig i kragen och bli mycket bättre.
Idén med pennan är ju egentligen så enkel...
Jaha, då var det dags att skriva här igen. Jag minns inte ens när jag skrev här sist.
Vår uppgift är ju att reflektera kring PENNAN.
Jag tycker att det inte är så viktigt att datorn har en penna. Min gick sönder när jag lät eleverna använda den på våra klassråd. Den var rolig att använda i just sådana sammanhang.
Jag fortsätter imorgon och skriver lite till, vi måste ut ur salen./Stella
"Pennan"
Bästa gången hitintills var när vi gjorde en minmap om vad man skulle ha med i sin PPT om ett land i Europa. Jag hade gjort en förlaga med lite tomma ovaler, visade med kanonen och skrev i med pennan de rubriker vi skulle ha med.

Hur använda pennan på tablet-pc?

Det sätt jag har använt pennan på, är att eleverna har mailat in texter till mig, som jag har kommenterat och bedömt med hjälp av pennan direkt på skärmen, väldigt smidigt och effektivt, slapp en massa utskrifter.

/Magnus

Tablet.............pen?

Jag har inte använt tablet ännu....jag har planerat att använda den när jag lär ut matematik.
Min nästa lektion som jag just nu förbereder handlar om geometriska former.
Jag tänker att tabletten måste vara bra att använda när jag visar hur eleverna ska rita, mäta och identifiera sida och vinkel.
Om det fungerar bra eller inte kan jag inte helt sanningsenligt säga. Jag utgår från att det ska bli tydligt och lätt att hantera för mej som pedagog och därmed detsamma för eleverna.
............att tabletten är bra när pedagogen ska visa och lösa matematiska problem är jag nästan säker på.
Rolig för ettor att få rita en bild på sig själva också .........
Mera work shops för att lära sig om hur jag hanterar tabletten är viktigt.
/Camilla

söndag 1 mars 2009

Det närmar sig...

Hoppas att ni alla haft ett skönt sportlov. Nu börjar det närma sig. Snart är vi klara med denna kurs och springer ut som ännu mer e-smarta lärare än vi var tidigare. Jag känner mig verkligen nöjd med det arbete jag valde att göra med min klass. Wikisen har gett mersmak på många sätt. Det ska bli kul att dra igång SkolpotalN till hösten och då använda sig av det vi lärt oss här. Ser fram emot seminariet på tisdag. Det ska bli spännande att se vad ni andra i min grupp har gjort.

Anna BB
Efter genom gången på e-smart så var det bara att sätta igång!
Vilket bra redskap Photo Story är!
Efter ett kort intro så var alla elever igång(nu skulle jag varit med i 1:1).
Alla ville ladda ner musik och plocka bilder ur vårt arkiv (jätte kul).
/Therese