Om e-smart
E-smart är en utbildning för pedagoger verksamma i Nacka kommun. Syftet med utbildningen är att få in IT som ett naturligt verktyg i undervisningen.
E som i e-learning, e som i effektivitet, e som i energi.
E som i elev!
Här bloggar deltagarna om sina erövringar i klassrummet.
måndag 24 november 2008
En bit på väg!
Jag har skrivit mina två första blogginlägg och inser att det var ju inte så svårt som jag trodde. Idag när jag introducerade geometri med mina fjärdeklassare ritade jag rektanglar i parti och minut på rutat underlägg i OneNote. Alla elever var med på noterna. Vi räknade rutor (area), och hur långt det var runt om (omkrets). Mycket smidigare än att använda analoga skrivtavlan. Jag är fast. För alltid E-smart.
måndag 17 november 2008
Nu börjar jag bli lite e-smart, visade strömmad film från mediacentralen mycket smidigt!!
Min e-smart dator är för tillfället "sjuk" och går inte att starta och vår IT-tekniker är borta hela veckan så jag får använda min gamla dator så länge.
Håller på att lära mig Wikis,
TIPS bra info får man från mina kollegors projekt förra året med matteläxor, de har en gedigen beskrivning för eleverna som man kan ta hjälp av. Det finns länk från e-smart sidan till deras arbete.
/Agneta
fredag 14 november 2008
onsdag 5 november 2008
Framtiden är redan här…
Hej.
Sitter just nu med min nya Tablet PC och testar lite funktioner - min 5-årige son har redan varit framme och testat pennan och förstod direkt hur man ändrade bredd och färg på pennan. Imponerad. Hur duktig kommer inte han vara när han kommer upp i tonåren, och vilka krav kommer han att ställa på skolan?
Skall försöka att publicera detta inlägg på min sida direkt från OneNote.
(Yay...det fungerade. Kul!!! Trodde dock att det skulle hamna på min reflektionsblogg. Ses imorgon.)
tisdag 4 november 2008
Vad är en e-smart lärare
Som ser tekniken som ett bra komplement, till undervisningen, dvs att man använder det på ett bra sätt, får det till en naturlig del i undervisningen.
måndag 3 november 2008
Framtidens e-smarta lärare - vem?
lördag 1 november 2008
Det första jag tänker på är en lärare som vet när det passar att använda vad. Alltså, det gäller att vara så smart att man vet när de olika pedagogiska redskapen fungerar bäst. När nyheter dyker upp är det lätt att tro att de ska frälsa det man håller på med. I stället gäller det att fundera kring vad som fungerar bra som det är och vad som det nya är bättre på och som man ska ta till sig. Variation är också viktigt. Idag blir eleverna glada när man plockar fram datorn och kopplar in projektorn. Genom att bibehålla variation bibehåller man också glädjen för de olika sättet att arbeta på i skolan. Viktigt ät också att se till så att det inte bara blir ett nytt sätt att ha förmedlingspedagogik. Det gäller att få eleverna aktiva på olika sätt.
I början känns det som om det man åter igen behöver mest av är tid. Det tar tid att se sig omkring i cyberrymden för att hitta saker som passar. På vår skola har vi just nu Liber Espresso och det är inte bara att sätta sig direkt, utan det behöver också en hel del planering och sökande.