Om e-smart
E-smart är en utbildning för pedagoger verksamma i Nacka kommun. Syftet med utbildningen är att få in IT som ett naturligt verktyg i undervisningen.
E som i e-learning, e som i effektivitet, e som i energi.
E som i elev!
Här bloggar deltagarna om sina erövringar i klassrummet.
torsdag 29 januari 2009
Har i allafall kommit igång med mina 7:or och deras filmer i Photostory, i morgon ska de läsa in sina texter. Bildletandet är klart.
onsdag 28 januari 2009
Vill också tala om att nu rullar min wiki på, det är jättehärligt att se vad mina 4:or kan åstadkomma. Jag får bara positiv respons från dem så nu kör vi hårt!
Sabina
tisdag 27 januari 2009
Inspirerad!
Jag gillade upplägget med att titta på google earth, hitta.se, screenhunter m.fl. och funderar på att göra ett liknande upplägg på morgondagens datapass.
Har redan visat flera av sidorna för mina kollegor som blivit lika inspirerade som mig.
Nu hoppas jag att det kommer att bli lika uppskattat bland mina elever imorgon.
torsdag 22 januari 2009
Framtiden enligt KK-stiftelsen
I inlägget presenterar Stefan Pålsson kortfattat rapporten, och pekar ut följande teknikområden som kommer förändra och driva utvecklingen inom undervisning och lärande: 1. Mobiltelefoni - där utvecklingen går mot multimediala enheter som alltmer liknar datorer. Här är iPhone ett tydligt exempel. 2. Datormolnet - blir allt viktigare och innebär en rejäl utmaning för hela det traditionella utbildningssystemet. 3. Geokodning - kan hanteras av allt fler enheter, bland annat mobiler och digitalkameror, och får nya användningsområden. Mer än 100 exempel finns samlade på Delicious. 4. Den personliga webben - det blir allt enklare att skräddarsy informationsflödet efter eget behov och intresse, bland annat med hjälp av RSS och sociala medier som Twitter, Facebook och Flickr. 5. Den semantiska webben - har det talats om länge, men nu tycks den vara på gång. En sex minuter lång video på Youtube förklarar på ett tydligt sätt vad det hela handlar om! 6. Smarta objekt - knyter samman verkligheten och nätet med hjälp av RFID, smartcards och andra tekniska lösningar. Stefan Pålsson fortsätter: Den växande globaliseringen, den ökade betydelsen av kollektiv intelligens, samt spridningen av datorspelande och visualiseringverktyg lyfts fram som viktiga trender. Horizon Report betonar att de studerande behöver utveckla sin digitala intelligens och få en undervisning som i möjligaste mån tar hänsyn till deras olika förutsättningar och behov. Och det blir allt viktigare att utbildningarna - och lärarna - kan dra nytta av de sociala medierna i undervisningen. Dessutom kommer det att krävas nya sätt att mäta lärandet som tar sin utgångspunkt i själva lärandeprocessen. Låter som en spännande läsning, och en rolig utmaning att försöka förmedla dessa synsätt ovh kreativa tankar till mina kollegor och kontakter. Det är oftast i det mötet som roliga uppslag och intressanta lektioner föds - klassisk pedagogik möter ny teknik. |
onsdag 21 januari 2009
tisdag 20 januari 2009
jag har precis kommit hem efter en inspirerande Google earth workshop. Det var riktigt roligt att göra sin egen powerpoint presentation med hjälp av Google earth och screen...nånting.
Jag tänker nu i nya banor när det gäller klassens Europa arbete som vi ska göra efter påsk.
vi får se vad det blir.
Nu går jag och äter middag. /Stella
fredag 16 januari 2009
Nu är jag igång......
Har helt låst fast mej vid att det är en lärare som letar bra program att använda i pedagogiskt syfte. Nu har jag lärt mej att det också kan vara en lärare som skapar egna uppgifter med datorn till hjälp.
Jag har erfarit att bilder är bra och effektivt med ettor och jag kan förstå att den wikis som jag skapat för klassen skulle passa bäst i högre åldrar. Jag är optimist och engagerar mej just nu i att få igång en kommunikation via min sida med föräldrar som kan och vill arbeta med läxor på sitt barns sida. Vet ej hur föräldrarna kommer att tycka att det är eller om de ens är intresserade av att prova....