Om e-smart

E-smart är en utbildning för pedagoger verksamma i Nacka kommun. Syftet med utbildningen är att få in IT som ett naturligt verktyg i undervisningen.
E som i e-learning, e som i effektivitet, e som i energi.
E som i elev!

Här bloggar deltagarna om sina erövringar i klassrummet.


måndag 22 september 2008

Första uppgiften!

Du har nu lyssnat på Jan Hylén och fått ett ex av hans publikation i din hand. Första uppgiften i utbildningen är att reflektera kring: Vad är en e-smart lärare för dig?
Lycka till!

12 kommentarer:

pnn sa...

Hej nu är jag på rätt väg hoppas jag.
Pnn

pnn sa...

Jag tycker att det var en bra start på min esmart utbildning, trots att vi kallades för buspojkar Sandra ;

Per Falk sa...

E-smart för mig är en pedagog som har ett helhetsperspektiv, att kunna implementera nya fräscha grepp utan att det känns krystat för eleverna. Att kunna ta roliga genvägar till kunskap och öppna ögonen hos eleverna med hjälp av IT och nya medier.

Marjatta sa...

En e-smart lärare för mig är en pedagog som (förutom att vara innovativ, visionär, flexibel...) är orädd för teknik, vågar prova nytt, vill vara effektiv och miljövänlig. Allra viktigast är nog ändå att vara ett steg (eller två)före eleverna när det gäller användning av it.//Marjatta

ToveW sa...

En E-smart lärare använder IT selektivt. Hon vet vad hon letar efter och var hon kan finna det. Hon använder IT för att effektivisera sitt arbete och för att variera sina pedagogiska metoder. Hon granskar dessutom varje ny "fluga" kritiskt innan hon anammar den i sitt arbete.
Jag tror att jag alltid kommer att ligga "bakom" åtminstone några av mina elevers kunnande vad gäller IT - det gäller bara att våga vara den som inte alltid vet bäst.
//ToveW

j.cruyff sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Therese sa...

Att vara e-smart?
Vad kan det vara?
Jag har nu funderat på det i nästan en vecka, fram och tillbaka. Att vara en e-smart pedagog är att i en bra mix göra undervisningen bra, rolig och givande. Se möjligheter i undervisningen till utveckling och nytänkande, skapande och inte minst att visualisera lär situationerna. Speciellt känner jag så när jag nu under en tid arbetat innom särskolan.

anneli.nilsson.prusic sa...

E-smart för mig är att vara så säker på att hantera teknik och innehåll att man kan och vågar uttnyttja de digitala resurser som finns och som man tycker att man har behov av. Kan man uttnyttja IT:s möjligheter tror jag att man kan berika sin undervisning och öka sina egna ämneskunskaper. Därför vill jag bli riktigt E-smart! Anneli

Marjatta sa...

Hej j.cruyff
Varför tog du bort din kommentar? Den var ju helt ok.//Marjatta

Barbro sa...

En e- smart lärare är för mig en lärare som klarar det tekniska på ett tillräckligt bra sätt och som vet var man kan hitta det som är användbart för undervisningen. Bra är också om man är öppen för nya pedagogiska grepp som kan dyka upp på vägen.

Camilla sa...

En e-smart pedagog är för mej vad som e initierar, effektiv och stannar inte med it tekniken om den krånglar utan forsätter energiskt vidare med undervisningen mot målet. Pedagogen använder IT som ett medel att nå målet. IT ger möjlighet till aktuellt material och inspiration för eleverna. Eleverna behärskar data......bra, bättre än fröken ibland.
Jag fick många idee´om vad en e-smart pedagog är när jag läst publikationen och jag har här sorterat mina intryck för att nu fokusera på vad mitt projekt ska innehålla och hur projektet ska utföras.

j.cruyff sa...

Hur mycket har IT och internet förändrat dagens samhälle ställer sig författaren i början han påstår att det har förändrat mycket.Jag vet inte om det har förändrat så mycket egentligen, resurserna finns men används de? Finns det inte mer som man kan använda till IT och Internet till?
Det är såklart att det finns mycket mer man kan använda IT och Internet till.
Det som man skulle kunna använda mer av är att använda mer rörliga bilder, det brukar påverka eleverna mycket positivt.
Problem som dyra licenser återstår dock att lösa.Tycker att det är svårt med så kallade Diskussionsforum och Communities i skolan, svårt att hålla kontroll över och även att kunna veta vad som händer egentligen. Vi var på en föreläsning där det visades hur mycket SKIT dessa gemensamma ytor på internet förde med sig hur klara detta i skolan? Jag har själv använt mig av Lektion.se mycket i min undervisning men tyvärr är det ibland mycket som är fel, det finns mycket att kolla innan man använder och det tar sin tid. En intressant tanke av Hylén är också den frågan om vem som äger materialet, det finns många tillfällen som man gör egna övningar etc. vem äger detta? Jag har inte emot reklamfinansierade sajter eller att företag skall kunna finansiera utrustning m.m. It skall vara prioriterat i skolan men är den det i alla områden, det finns orättvisor hur lösa detta? För övrigt tycker jag att en esmart lärare skall kunna använda Internet och IT på ett vettit och mycket klarsynt sätt det finns många fallgropar tycker jag. Teknik utbildning där kan PIM göra en insats men det behöver ledningens godkännande och tidstillägg för detta. En hel del av författarens länkar har jag använt men det finns ju en hel uppsjö av dessa och jag tackar för sammanställningen. Tycker också att en Esmart lärare skall använda google earth det var ju jättekul när jag provade detta med mina elever. et blir nog min grej för att bli en Esmart lärade iallafall i geografi.